Hjørnholms Pileblog

tirsdag den 9. juli 2013

Landsskuet veloverstået...

Landsskuet er nu veloverstået, det var nogle hektiske uger op til og under som altid.
Men vejret viste sig fra den allerbedste side til et landsskue. Tørt og solrigt men ikke for varmt og ikke for blæsende, ganske enkelt perfekt. Dyr og mennesker havde det dejligt.

Jeg har jo i den sidste tid knoklet med det såkaldte Landsskuespor i naturområdet på pladsen, og det skulle jo stå færdigt med informationstavler, folder, QR koder, hjemmeside og navneskilte til en lang række træer, og en lille tunnel som indgangsparti som før omtalt....
De sidste skilte blev sat op om torsdagen.... under skuet, men inden folk var nået ned i naturen for alvor....

Helle Thorning Schmidt skulle have været på pladsen torsdag under åbningen, men der kom et FN projekt i vejen, så hun kom istedet fredag, og det betød at hun fik æren at åbne Landsskuesporet officielt. Jeg havde lavet et søkogleaksreb med blomster og krydderurter og denne klippede hun efter talerne. Derefter fik jeg fornøjelsen at føre hende igennem det første af sporet.
Så det gav jo noget mediehalløj, og en masse god omtale af Landsskue og Landsskuesporet, hvilket var fedt.

Det har også været et rigtigt famileprojekt dernede, da alle tre piger arbejdede dernede en fuld uge og endda Kristian havde nogle tjanser et par dage. Så familien Hjørnholm har været rigt repræsenteret på skuet i år.



Ikke en Gucci taske men "goodie" taske istedet, med honning tavle og hyldeblomstdrik og en sød lille ko fra Frank Switzer.


Lidt frodighed fra den permanente mormorhave.


Tøserne vander blomster, fortæller lidt om hvor stort behovet er og afstandene måske...

Lidt mere havehygge. Jeg havde etableret værksted i "brændetemplet" bagerst, hvilket var meget stemningsfyldt og behageligt i sommervejret


tirsdag den 2. juli 2013

Landsskueaktiviteter

Så er det snart ved at være tid til at Landsskuet åbner så derfor har der været heftig aktivitet længe.
Min tunnel er ved at være færdig, selvom der stadig kan fyldes lidt pil på hist og her, hvis jeg får mere tid. Der er lagt flis ind i hele tunnellen, som har lysnet det hele meget, sat blomsterbaljer udenfor og informationstavler er opsat.

Et lille kig ind i tunnellen.....

Den sidste uge er der blevet arbejdet intenst på forskellige lysthuse. 
Et lavet af Frank Switzer (Mandehuset), et af Tina Switzer (Kvindens Lyst) og et lavet af Marie Hjørnholm (Maries Lyst).

Franks skønne mandehytte under opbygning.....

Maries er der lidt flere billeder af, og det har været skønt at følge hendes arbejdsproces - fra skrællet campingvogn til det skønneste ungdomshybel.
Campingvogne har aldrig været min store passion, da jeg synes at deres interiør oftest er ret kunstigt, men det er lige før at jeg får lyst til at tage på ferie i hendes bud på en ombygget vogn.




Den har heller ikke fået for lidt med planterne. 
Til vognen er der anvendt gamle kreaturnumre, paller, loppefund, gamle brædder, m.m.
Det hele kan opleves på Landsskuepladsen i Herning fra torsdag d. 4 juli til lørdag d. 6 juli fra kl. 9 - 17 alle dage.



onsdag den 8. maj 2013

mere tunnel

Jeg har de sidste par dage haft god hjælp på min tunnel på Landsskuet. 2 tidligere kursister meldte sig til at give et nap i det fantastiske vejr.
Idag trækker afgangen lidt herhjemmefra pga. vejret, det er knap så besnærende at gå at arbejde på tunnellen i silende regn. Men de har lovet opklaring til middag, så det går nok.

Der er stadig lang vej med tunnellen, men den er for alvor ved at tage form, og her til morgen får jeg leveret lidt mere jern, så jeg kan få gjort skelettet færdigt bagtil.

Jeg lægger lidt billeder på, så man kan følge hvordan det skrider frem. Skulle man være i Herning er man velkommen til at lægge vejen forbi, også til at hjælpe til!

Jeg er på pladsen på fredag d. 10, mandag d. 13 og torsdag d. 17 maj.


Anne fletter ihærdigt i lidt akavede stillinger.

Der er indbyggede krogede grene og "kighuller"

Min måske mest tålmodige følgesvend.... tager sig en slapper i varmen.


fredag den 3. maj 2013

Landsskuetunnellen.

Så er jeg for alvor kommet igang med at bygge min Landsskuetunnel på Landsskuepladsen i Herning.
Har tilbragt 2 dage dernede i denne uge, og har dermed fået lagt en del pil på min formkonstruktion i jern.
Vejret har været fantastisk, og efterhånden som dagene skred frem røg jakke og overtræksbukser. Til sidst gik jeg og arbejdede i skjorteærmer, - så nu er foråret her omsider.

Hvis der er nogen der har lyst til at give en hånd med er man mere end velkommen.
Jeg er på ihvertfald på pladsen mandag 6. - onsdag 7. maj kl. 10 - 15 og mandag d. 13. maj samme tid.
Der skal sikkert bruges en del mere tid, men derom senere.
Jeg tog lige nogle billeder derfra igår, så man kan se hvad det drejer sig om.

Tunnellen bliver indgangspartiet til et Landsskuespor, som vi opretter på pladsen i år. Igennem sporet vil vi formidle oplevelser og viden om naturen. Dette sker i samarbejde med jægerne, frøsamlerne, natur og ungdom, biavlerne m. fl.
Tunnellen ser jo stadig lidt tyndbenet ud, men den er jo kun lige ved at tage form.....






lørdag den 27. april 2013

Færdigt projekt på Lolland.

Søndag blev vi så færdige med Landartprojektet på Lolland. Jeg viser her på bloggen nogle få billeder, men ellers er der masser af billeder hvis man følger nedenstående link:
Klik her.....

Mit projekt ændrede sig lidt undervejs, da jeg første lavede en kæmpe flagermus med meget stramme vinger. Vingerne blev senere kasseret, da jeg ikke kunne forlige mig med dem, så vingerne genopstod som 3 "Luftige Ly" omkring nogle store kastanietræer lige ved den gamle iskælderhøj, hvor der nu bor flagermus.






torsdag den 18. april 2013

mere nyt fra Lolland.

Vi har haft endnu et par dages arbejde i Reventlowparken.
Jeg har slidt med en stor flagermus, med lidt blandede følelser, men så idag besluttede jeg mig for en anden indgangsvinkel og det satte for alvor skub i tingene.
Så jeg har haft en rigtig god dag idag, hvor jeg har fået lavet et læ formet som en flagermusvinge.
Det har været blæsende idag, ikke mindst, hvor jeg havde placeret mig. Men det skønne var at min formation fangede de hvirvlende blade ind, og nogle tog turen omkring træet og ud igen, andre blev fanget i flettet.
Så de næste par dage vil jeg arbejde videre med samme koncept, men også beslutte havd jeg skal gøre med min store flagermus, om den skal bruges i stykker eller som den er....


 Hollænderne i aktion.

Mary producerer små flagermus.
 Tim og Monica´s flagermus.

Jette´s sukkeroer på vej.


tirsdag den 16. april 2013

Landart på Lolland: Læ og Leben.

Er lige nu igang med et Landartprojekt på Lolland.
Jette Melgren og Jan Johansen er arrangører af projektet "Læ og Leben" i Reventlowparken på Lolland.
Jeg er en af de 10 heldige inviterede flettere/kunstnere som er igang med at fabulere over titlen Læ og Leben, som henviser til at Lolland er en forblæst ø, som har været kendt for sine pil og popler og læhegn, samt et leben af flagermus som p.t. bor i den tidligere iskælder i parken.
De 10 aktører er fra Spanien, England, Holland og Danmark, og vi har været her siden søndag aften.
At foråret skulle komme til Lolland samtidig som os, er jo bare helt fantastisk. Harboørehabitten og overtræksbukserne er blevet i bilen, vi har faktisk kunnet spise frokost udenfor de sidste 2 dage.....
Projektet skrider stille og roligt fremad, der bliver flettet og bygget og planlagt i alle hjørner af parken.
En ting er at lave det man havde tænkt, men at finde det rette sted er måske straks værre.
Jeg har ihvertfald været meget i tvivl undervejs, har haft mine overvejelser.
Jeg er igang med en overdimensioneret flagermus, og håber at få lavet ihvertfald 2, men den første bliver den mest detaljerede. Den næste eller de øvrige bliver sovende med sammenfoldede vinger....
Omgivelserne i parken er skønne, træerne er enorme ihvertfald for en vestjyde som jeg.
De siger godt nok at det altid blæser på Lolland, men træerne her giver et andet billede. Så skulle de se træerne i vestjylland.....
Reventlowhovedbygningen 
Et par koncentrerede spanske flettere... 
Mine flagermusvinger venter på en krop....

Forsættelse følger om et par dage.....