Hjørnholms Pileblog

søndag den 15. december 2013

Gåsebur

I denne søde juletid viser TV2 julekalenderen "Julemanden og tvillingerne", som ifølge pressen både er skyld i børns mareridt og sene sengetid.... Jeg kan ikke selv følge med i julekalenderen, da vi har valgt TV2 fra, da man skulle betale ekstra for denne tjeneste.
Grunden til at jeg nævner denne serie er at julemandens kone bliver tryllet om til en gås....



Gåsen kunne åbenbart ikke gå frit omkring under optagelserne, så derfor blev jeg i maj ringet op om jeg kunne lave et gåsebur.
Jeg flettede buret som en stor kuppel, ikke helt uden visse frustrationer og hjælpemidler, men det gik...


Hjemme havde jeg ingen gås at afprøve buret på, men jeg fangede dog en hund, hvilket hun (Sally) ikke syntes var sjovt. Bemærk halen som er hendes humørbarometer.




søndag den 17. november 2013

Store rammeværkskurve..

I sidste indlæg viste jeg en stor og lille rammeværkskurv flettet i kaosflet.
Den store har jeg flettet videre på sidst og så har den fået en makker der er et nummer større endnu. Så vi er ude i nogle dimensioner som måske ikke har den store funktionsværdi, i form at skulle transportere noget rundt i dem. Men hvis det der skal flyttes er forholdsvis let, går det jo nok og ellers kan de jo bare stå og se godt ud eller bruges til opbevaring af plaider eller andet rart.
Tingene behøver jo ikke altid at have et formål, og det kan ikke holde mig tilbage fra at forfølge en idé.

Jeg er rigtig godt tilpas med resultatet, og de efterfølgende barkeffekter på kanterne og på overfladen på den store fungerer fint synes jeg.

Så her lidt billeder, som jeg havde lyst til dele med jer.
Begge kurve er flettet i lutter dugpil, dvs. 3-4 årige stokke til ringe og pilebark, og flettet med dugpil.






P.S. Der er kommet nye kursusdatoer til foråret i kalenderen på min hjemmeside: www.hjornholm.dk


onsdag den 13. november 2013

Den søde juletid...

Det er jo snart jul....
Dette betyder for mig at der er travlhed med at få produceret potentielle julegaver og julepynt m.m.
Jeg laver normalt ikke så mange små dingenoter i løbet af året, men op til jul laver jeg lidt forskellige ting, som jeg sælger på diverse julemarkeder, mest på udvalgte steder, men også hjemmefra.
Jeg laver jo en del ting til fuglefodring, da det altid er en kærkommen gave.
I år har jeg selvfølgelig lavet en del store fuglefoderhuse, men også andre ting som dette lille foderophæng.

Derudover har det været blandt andet små barkstjerner. Det er en forholdsvis lang proces at lave dem, da de bliver flettet af opblødt bark, snørret sammen med tynd kobbertråd, og derefter skal de tørre helt ned under pres. Det er vigtigt at de bliver helt tørre, ellers bliver stjernerne krumme..., det kan let tage en 4- 5 dage.


Her er de endnu ikke blevet tørret under pres.

Men selvfølgelig bliver det ikke kun til småtterier, men også nogle kurve, Herunder et par kaosflettede af slagsen, både en meget stor i dugpil og en lillebitte.




lørdag den 26. oktober 2013

Efterår på Landsskuepladsen.

Jeg var igår nede på Landsskuepladsen for at se hvordan det hele stod til dernede.
Jeg var så heldig at vejret var helt stille og solrigt, og Landsskuenaturen tog sig ud på bedste vis, med lav efterårssol og skønne farver.
Tunnellen, som blev lavet i forsommeren, var blevet brun siden jeg så den sidst for et par måneder siden. De gyldne blade fra de omkringstående popler lå på, i og omkring den.
De nedenstående billeder viser tunnellen klædt i efterårsdragt...





Her er lidt andre billeder også taget på pladsen...




Ikke nogen ringe arbejdsplads at have lejlighedsvis.....


onsdag den 25. september 2013

"Romfrø"

"Romfrøen" er netop idag blevet færdig, og er et projekt jeg har lavet med en gruppe brugere på Rom Gl. Skole, et beskyttet værksted i Lemvig kommune.

Vi startede i sidste uge med nogle frøbilleder og nogle bundter pil.
Først fik vi styr på kroppens overordnede facon vhj. et par jernringe og nogle pilestokke, lidt strips og et par snore. Det så temmeligt ubehjælpsomt ud til at starte med, men mine medhjælpere gik til den med godt humør, uden at stille ret mange spørgsmål om facon m.m. De havde tillid til at det havde jeg styr på....
Senere lavede vi ben som blev flettet i 3 - 4 dele pr. ben, og senere sat sammen.
Brugerne var rigtig stolte af frøen, som nu sidder ved søbredden på skolen.

Jeg er selv godt tilfreds med resultatet, som nu står klar efter 6 dages flet ca. 5 t. pr. dag.
Mit forslag var en frø til deres sø, men det udviklede sig jo hurtigt til at det måtte være en forhekset prins og dermed kom kronen til, og hvornår fluen kom indover husker jeg ikke helt, med det var ikke mit påfund.
Alt i alt et skønt projekt med nogle engagerede hjælpere.




søndag den 18. august 2013

Travlhed op til næste marked....

Jeg har flettet en del de sidste 2 uger, faktisk hvert ledigt øjeblik, når der ikke lige skulle undervises...
Det skønne er at jeg oplever at komme i et vist flow efter nogen tid, hvor kurvene flyder lidt lettere.
Jeg har jo været meget på farten her i sommer, med masser af undervisning, og et Landsskue de skulle ordnes. Så fletteroen i værkstedet har det været småt med, så det har været skønt at have tid til at producere.
Jeg har koncentreret mig om at lave gedigne brugskurve. I næste uge har jeg 3 dage inden jeg tager til Oslo, hvor jeg kan flette lidt ekstra, jeg tror det bliver nogle rammeværkskurve jeg vil koncentrere mig om.

Tog lige et billede af kurvene...

Jeg fik også lige taget noget bark af nogle stokke, selvom jeg troede det var for sent.
Det blev til en kurvfuld smukke barkruller af den skønneste kvalitet. Jeg glæder mig allerede til at bruge barken i nole særlige kurve.

Dette års pil er ikke stor, så næste års kurve må blive finere.... Det må skyldes den lange tørre og varme periode vi har haft i sommer, men det pil der er ser heldigvis sundt og godt ud.
Ikke så mange brændekurve medmindre jeg køber pil andetsted. 

tirsdag den 23. juli 2013

Endnu en kursusstart i Wainfleet, Canada.


Vi startede idag på 4. kursusdag for mig her hos Lene. Først havde vi et 1 dags tatzakursus, et 2 dages taskekursus og fra i dag et 2 dages rammeværkskursus.
Så nogle har været her hele tiden og er ved at være godt møre, andre ankommer med frisk mod og klør på med nye kurve. 
Idag skulle de fleste så lave rammeværkskurve og har haft deres frustrationer med ringe og konstruktion. Men jeg synes nu alligevel at det går meget godt med diverse kurve, selvom de fleste virkeligt har langt igen.
Pilene til ringene var fede og lækre og rimeligt medgørlige efter at have ligget i varmen.
Men som altid er det en kamp for de fleste at få styr på ringe og stager.




Der var stor koncentration med at få styr på det hele. 

Endnu en dag imorgen med rammeværk og derefter en dag med Burkina teknik beholdere.
Derefter går turen videre nordpå mod Ingersoll, hvor jeg var udvekslingsstudent i 1980 -81, og derefter nogle sidste dage i staterne før jeg skal hjemover til Danmark igen.