Hjørnholms Pileblog: "Orms Rejse" på Moesgaard

mandag den 24. april 2017

"Orms Rejse" på Moesgaard

Kulisser til "Orms Rejse" i skoven omkring Moesgaard.
/ The Scenery for "Orms Rejse" in the forest of Moesgaard.

Jeg blev i efteråret spurgt om jeg ville lave nogle kulisser til Orms Rejse i skoven omkring Moesgaard et projekt i forbindelse med Århus Kulturhovedstad.
Jeg sagde selvfølgelig ja og fik et fint oplæg af en scenograf, og ud fra disse skitser og billeder har jeg nu færdiggjort 3 skulpturer til Wunderlands vandreforestilling ind i vikingetidens univers, som foregår fra d. 27 maj til d. 20 juni. 
Jeg har været så heldig at jeg i samme periode har haft en canadisk kvinde boende, Donna Kim, og hun har hjulpet mig med de 3 skulpturer. Vi har haft nogle lange, men oftest dejlige arbejdsdage i de smukkest tænkelige omgivelser.
Der er blevet kørt mange læs pil til Århus fra Hjerm, som er blevet slæbt på nakken ind til diverse placeringer, som ikke var tilgængelige med bil og trailer.
Vi har lavet indgangen "Vortex", et ornament på skovbunden, og en udgangen som en stiliseret maske.
link til webside med flere informationer om billetter, hvis man vil opleve rejsen:
http://www.moesgaardmuseum.dk/besoeg-os/saerligt-i-2017/orms-rejse/
Nedenfor er der en billedserie af processen.

In the fall I was asked to do the scenery for a outdoor play at Moesgaard, inspired by the vikings universe.
I have made 3 scuptures together with Donna Kim from Canada, who I was so fortunate to have at my place this spring for a couples of months. I am so thankful for her big and faithful assistence, which was a lot of hard work, long hours in both muddy and wet conditions, but also very beautiful spring weather in  extraordinary surroundings. 
Trailer loads of willow have been driven from Hjerm to Århus, and most of it had to be carried to the sights in the forest.
We have made the entrance "Vortex", an ornament on the ground and the exit as a mask.
Below is a serie of pictures of the proces.

"Vortex"


Fuglene er begyndt at kigge efter redepladser imellem de 2 cirkelflader, som er fyldt ud med kvas. / The birds have started to look for good spots for a nest in between the 2 circles, where we filled it up with branches.





Et lille hvil efter endt arbejde ved indgangen....


Donna min tro hjælper hviler en sjælden stund / Donna my faithful helper at a rare peaceful moment.




Skitse til ornamentet i skovbunden. Det er svært at få det hele med på et billede, så det ses her i glimt og må ellers opleves å stedet. / A scetch of the ornament made on the ground. It is difficult to show it all in one picture, but here are some fragments, else it will have to be experienced on sight.






Udgangens metalkonstruktion / The steel construction inside the exit.


Mange synes det ligner en fugl, men oplægget var et stiliseret ansigt med vildt hår og stort skæg omkring udgangen / A lot of people think it look like  a bird, ut the intention was that it should be a mans face with wild hair and a big beard around the exit.













6 kommentarer:

Anonym sagde ...

Hvor der bare flot. Virkelig virkelig flot.
Mvh Sisse Fog odggar

Hanne sagde ...

Fantastisk arbejde, der er virkelig slæbt nogle kilo til. Det glæder jeg mig til at køre ned og kigge på.

Dorthe Selmer sagde ...

Vildt flot! Jeg glæder mig til både forestillingen og dine smukke skulpturer. Billetterne er købt for læææænge siden ;)

Tom Christiani sagde ...

Meget flot og inspirerende.

Anonym sagde ...

Det skal jeg se..... hvor er det flot!

Hilsen Alice Køppen

Unknown sagde ...

looks awsome :)